Se alla

Ska man ha läxor i skolan?

Insändare

Torsdag 17 maj 2018

Publicerad i Södermanlands Nyheter 17/5-2018

Ja, absolut! Sedan spelar det ingen roll om de görs i skolan eller hemma. Det viktiga är att man får en repetition av innehållet. Repetitionen är kunskapens moder! För varje gång man repeterar, ökar mängden bibehållen kunskap och tiden den behålls. Ja, repeterar man tillräckligt många gånger, kan den skapade kunskapen t.o.m. bli större än det ursprungliga materialet. Det hänger ihop med att man får så djup kunskap att man kan sätta in den i nya sammanhang och där skapa ökad förståelse för det området.

Att sitta ner och göra läxan i lugn och ro har även fördelen av att det gått en stund sedan första kontakten med materialet. I ens undermedvetna kan därför en del av innehållet ha hunnit mogna. Har eleven dessutom haft synpunkter eller frågor under lektionen kring vissa detaljer, bidrar detta som ”krokar” i minnet. Återberättar man innehållet i läxan för sig själv, för ett syskon eller kanske för hunden, blir värdet ännu större. Då upptäcker man nämligen om det saknas substans i någon del av det berättade. Alltså: Repetitionen förstärker minnesförmågan.

Ett gott exempel på detta läste jag i en tidning för några år sedan. Artikeln handlade om positiva exempel från skolor som lyckats bättre än andra med sin undervisning och jag fastnade för Västangårds skola i Umeå där en lärare infört ”Grej of the day” i sin femteklass.

Varje skoldag inledde läraren med en mikroföreläsning på en kvart. Den handlade om en person, en plats eller en händelse som påverkat världshistorien. Efter 122 sådana föreläsningar under läsåret märktes påtagliga resultat i elevernas prestationer – i alla ämnen! Läraren hade aldrig haft en årskurs fem som presterat så bra. Eleverna var fulla av energi och antecknade så pennorna glödde. Varje dag gavs en kort repetition av föregående dags föreläsning och på fredagarna hade man en frågesport på det som veckan handlat om. Eleverna såg hur saker och ting hängde ihop och mindes det mesta mycket bättre. Dessutom berättade eleverna gärna om dagens ämne för familjen till middagen.

Se där nyttan med att repetera och reflektera.

Christer Lagergren (L)

Tredje namn på vår kommunfullmäktigelista